CFD syns i fler sammanhang

På tämligen kort tid har CFD-kontrakt gått från att ha varit en relativt okänd produkt till att ha blivit betydligt kändare. Mycket tack vare handelsplattformarnas strategiska samarbeten med kända varumärken och kändisar.

CFD syns mer

Innehållsförteckning

CFD-handels popularitet

Blickar man tillbaka tio år i tiden var det inte självklart att människor utan finansintresse visste vad CFD var eller på något sätt stött på något CFD-relaterat i samhället. Då var det ett tämligen nytt instrument på den svenska marknaden som lanserats 2007 med målsättningen att vara större än warrantmarknaden inom fem år. Målet uppnåddes redan efter knappt två år vilket indikerar hur populärt det nya derivatet blev på marknaden. Sedan dess har de olika CFD-handelsplattformarna arbetat aktivt med sin marknadsföring för att stärka medvetandet om tjänsterna de erbjuder ute i samhället. Deras tillvägagångssätt påminner en hel del om den strategi onlinekasinon och andra speloperatör använt för att nå ut i samhället: att sponsra kända idrottslag och knyta till sig stora profiler. Många idrottslag har även Fan Tokens som deras fans kan handla med. 

Kända sponsorsamarbeten

24option sponsrar Juventus

24option ingick 2014 ett partnerskap med Italiens mesta mästare Juventus – ett avtal som initialt tecknades för två säsonger men som har förlängts under samarbetet och än idag är 24option en av Juventus sponsorer. Trots att de inte är huvudsponsor eller har något utrymme på Juventus matchställ har säkerligen samarbetet höjt omvärldens medvetenhet om 24option eftersom Juventus är en av världens största fotbollsklubbar som firat stora framgånger under tiden för samarbetet.

AvaTrade sponsrar Manchester City

AvaTrade inledde sitt samarbete med Manchester City i juni 2018, lagom inför säsongen 2018-2019. Precis som Juventus har Manchester City varit väldigt framgångsrika i modern tid, och efter säsongen 2018-2019 hade Manchester City vunnit alla inhemska titlar som går att vinna i det engelska systemet. AvaTrade är inte Manchester Citys huvudsponsor men det skadar knappast att associeras med en av världens för tillfället bästa klubbar.

Markus Larsson

Markus Larsson

Civilekonom

Om författaren

Bakgrund
Markus är utbildad civilekonom och avlade sin ekonomie magisterexamen vid Stockholms universitet 2012. Han har jobbat på en av de svenska storbankerna och har han handlat med värdepapper i över 10 år.

Markus intresserade sig för CFD under sin studietid och han skrev sin kandidatuppsats om ämnet höstterminen 2010. Sedan dess har han noga följt instrumentets utbredning på marknaden. 

Fler artiklar

Kurser i realtid