CFD syns i fler sammanhang

CFD Handel populärt

Blickar man tillbaka tio år i tiden var det inte självklart att människor utan finansintresse visste vad CFD var eller på något sätt stött på något CFD-relaterat i samhället. Då var det ett tämligen nytt instrument på den svenska marknaden som lanserats 2007 med målsättningen att vara större än warrantmarknaden inom fem år. Målet uppnåddes redan efter knappt två år vilket indikerar hur populärt det nya derivatet blev på marknaden. (Källa: CFDguiden)

Sedan dess har de olika CFD-handelsplattformarna arbetat aktivt med sin marknadsföring för att stärka medvetandet om tjänsterna de erbjuder ute i samhället. Deras tillvägagångssätt påminner en hel del om den strategi onlinekasinon och andra speloperatör använt för att nå ut i samhället: att sponsra kända idrottslag och knyta till sig stora profiler. Nedan följer ett par kända exempel.

Plus500 är Atlético Madrids huvudsponsor

Att Plus500 är det kända fotbollslaget Atlético Madrids huvudsponsor sedan säsongen 2015-2016 får nog klassas som det mest framträdande sponsoravtalet som gett mycket exponering tack vare Atléticos framgångar i idrottsvärlden. Under tiden som Plus500:s logo har prytt Atléticos bröst har fotbollsklubben inte slutat sämre än trea i det spanska ligaspelet, kommit tvåa i den prestigefyllda turneringen Champions League och har vunnit både Europa League och UEFA:s Super Cup. 

24option sponsrar Juventus

24option ingick 2014 ett partnerskap med Italiens mesta mästare Juventus – ett avtal som initialt tecknades för två säsonger men som har förlängts under samarbetet och än idag är 24option en av Juventus sponsorer. Trots att de inte är huvudsponsor eller har något utrymme på Juventus matchställ har säkerligen samarbetet höjt omvärldens medvetenhet om 24option eftersom Juventus är en av världens största fotbollsklubbar som firat stora framgånger under tiden för samarbetet. 

AvaTrade sponsrar Manchester City

AvaTrade inledde sitt samarbete med Manchester City i juni 2018, lagom inför säsongen 2018-2019. Precis som Juventus har Manchester City varit väldigt framgångsrika i modern tid, och efter säsongen 2018-2019 hade Manchester City vunnit alla inhemska titlar som går att vinna i det engelska systemet. AvaTrade är inte Manchester Citys huvudsponsor men det skadar knappast att associeras med en av världens för tillfället bästa klubbar.

Alec Baldwins reklamuppdrag för eToro

eToro har lyckats knyta till sig den kända och mycket omtyckta skådespelaren Alec Baldwin för ett antal reklamuppdrag. I ett par lättsamma reklamfilmer lyfter Baldwin fram eToro som en utmärkt plattform för att handla aktier och kryptovalutor på. Reklamfilmerna finns tillgängliga på YouTube där de tillsammans fått miljontals visningar och där en majoritet av omdömena positiva. Att en så pass känd person som Alec Baldwin väljer att ingå ett samarbete med eToro och på sätt starkt förknippas med både handelsplattformen och CFD-handel torde indikera på att CFD-handel blivit mer känt och accepterat i samhället. En parallell kan dras till speloperatörerna som efter viss tid lyckades knyta till sig riktigt stora kändisar för samarbeten allteftersom att konceptet blev mer accepterat. Här är en av Alec Baldwins reklamfilmer för eToro: